Na czym polega analiza konkurencji?

Kiedy chcesz zaprojektować stronę internetową, przyglądasz się ładnym witrynom, żeby podpatrzeć najciekawsze rozwiązania. Gdy chcesz napisać dobry program, zaglądasz w kod podobnych aplikacji, żeby sprawdzić, jak poradzili sobie inni deweloperzy. A co powinieneś zrobić, gdy chcesz zadbać o pozycjonowanie strony internetowej? W tym wypadku również możesz podejrzeć działania innych – wystarczy skorzystać z odpowiednich narzędzi.

Zabierając się za SEO swojej witryny powinieneś zwrócić szczególną uwagę na zabiegi przeprowadzane przez konkurencję, która jest w pożądanym przez Ciebie miejscu – np. jest najczęściej wyświetlaną w Google stroną z Twojej branży w danej lokalizacji. Taka mocna konkurencja to tzw. benchmark. Jest to poziom, który chcesz osiągnąć, działając w podobny sposób. Im bardziej Twoje wyniki będą zbliżone do strony wybranej jako benchmark, tym większa szansa, że Twoje pozycje i konwersja będą coraz lepsze.

Analiza konkurencji

Pozycjonowanie

Znane wyszukiwarki
Co to jest pozycjonowanie?

Co składa się na wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych?

Jak długo trwa pozycjonowanie?
Jak długo trwa pozycjonowanie?

Jest wiele czynników, które składają się na to z pozoru proste pytanie.

Agencje SEO
Agencje SEO

Jak znaleźć profesjonalistów, którzy wypozycjonują Twoją witrynę?

Etapy pozycjonowania
Etapy pozycjonowania

Jakie kroki należy podjąć aby znaleźć się na wyższych pozycjach w Google?

Widoczność w sieci

Pierwszą kwestią godną zbadania jest widoczność konkurencji w sieci. W ten sposób możesz ustalić, kto jest największym graczem na rynku, wybrać swój benchmark oraz przekonać się, jakie wyniki należy osiągnąć, aby uznać pozycjonowanie za skuteczne. Do badania widoczności w polskim internecie najczęściej wykorzystywane są dwa narzędzia: Senuto oraz Semstorm. Za ich pomocą sprawdzisz, jak dobrze wybrane strony radzą sobie w wyszukiwarce na wybrane słowa kluczowe lub jak ogólnie przedstawia się ich popularność w Google na wszystkie frazy. Za pomocą wspomnianych narzędzi można zarówno wyszukiwać konkurencję, jak i analizować konkretne, wybrane serwisy.

Linki przychodzące konkurencji

Gdy już wiesz, kto stanowi bezpośrednią oraz największą konkurencję, powinieneś przyjrzeć się bliżej działaniom poszczególnych serwisów pod kątem linkowania zewnętrznego. Narzędzia takie jak Ahrefs, Open Site Explorer lub Majestic wyświetlą precyzyjne dane na temat odnośników do wybranych stron konkurencji. W ten sposób sprawdzisz, jak wiele linków prowadzi do poszczególnych witryn, na jakich stronach odnośniki zostały umieszczone, jakie słowa zostały podlinkowane, jakie są najważniejsze frazy kluczowe dla danych witryn, w jakim czasie dodawano linki czy też jaki jest stosunek linków dofollow i nofollow. Na tej podstawie łatwo zbudujesz własną strategię linkowania.